Társasjátékóra 7-12.osztályban

A 7-12. osztályoknak évente 4 alkalommal tartunk 1-1 90 perces órát, ahol a hosszabb időtartam miatt a rövidebb játékok mellett, komolyabb játékokban is van lehetőségük elmélyülni és kibontakozni. A tanórákon a diákok 4-6 fős csapatokban játszanak, a csapatoknak 3 játékmester magyarázza párhuzamosan a játékokat. Céljaink elérése érdekében a csapatokat mi osztjuk be véletlenszerűen.

A 4x90 perces alkalmak felépítése

Társasjátékóra célja középiskolában

Mit, miért, hogyan?

A 7-12. osztályoknak évente 4 alkalommal tartunk 1-1 90 perces órát, ahol a hosszabb időtartamnak köszönhetően a rövidebb játékok mellett, komolyabb játékokban is van lehetőségük elmélyülni és kibontakozni. Emellett lehetőségük van arra, hogy az osztályból minden gyerek bekapcsolódjon egy közös programba, ami során játékmesterek segítségével, általunk beosztott csapatokban ismerkedhetnek meg társasjátékokkal. Az osztályok testre szabott, egész éves tematika szerint haladva, különböző fejlesztési területek köré csoportosítva játszhatnak a korosztályuknak megfelelő játékokkal. 

Meggyőződésünk, hogy a társasjátékozás segíti és támogatja a gyerekek értelmi és érzelmi fejlődését.  A legcsodálatosabb benne, hogy mindez úgy történik, hogy elmélyülnek valamiben, ami szórakoztat és amivel élményeket gyűjtenek.
A társasjátékórákkal célunk volt egy olyan koncepciót kialakítani, ahol mindezt felhasználva osztályszinten is eredményeket érhetünk el, ahol az osztályközösség javát szolgáljuk, ahol a gyerekek a lehető legtöbb típusú játékkal megismerkedhetnek, hogy aztán ők jöhessenek rá erősségeikre, gyengeségeikre és arra, hogy melyik az általuk legkedveltebb terület.
Óriási boldogság nekünk azt látni, hogy munkánkkal értéket teremtünk és óráinkkal támogathatjuk a pedagógusok munkáját.
És ebben csak megerősít minket, amikor olyan gyerekek tudnak felszabadultan együtt játszani, akik addig szóba sem álltak egymással, amikor észleljük, hogy áprilisban már mennyivel jobban képesek koncentrálni a szabálymagyarázatra és a játékokra a gyerekek, mint októberben.
Akkor pedig igazán megdobban a szívünk, amikor azt látjuk, hogy alkalomról alkalomra egyre tudatosabban vigyáznak a játékainkra kicsik és nagyok egyaránt.
„Mindenki mindenkivel játszik. Itt elfogadják a gyerekek a véletlen csoportválasztást, ami jótékonyan hat a későbbi tanórai csoportmunkára is.” – írta egy kedves tanítónő az év végi értékelésnél arra a kérdésre, hogy mit szeret legjobban az óráinkban.
Pontosan ezek azok az okok, amik miatt ragaszkodunk a csapatok játékos kialakításához.
A csapatok létszámát az adott havi társasjátékok határozzák meg. Míg a logikai játékokat legtöbb esetben max. 4-en lehet játszani, addig a kreativitást fejlesztő játékok általában többen élvezetesebbek. Játékmestereink így minden órát egy gyors fejszámolással kezdenek, hiszen az aznapi osztálylétszám miatt sem mindegy, hogy milyen létszámú csapatokat kell kialakítani. 

Biztosan sokan ismeritek a Dobble-t. 
Nekünk nagyon hasznos segítség ez a játék az óráinkon, sok rövid, könnyen magyarázható társával együtt, mint pl. a Szédült Szafari vagy a Tutti Frutti.
Hiába vagyunk ugyanis minden órán 3-an játékmesterek, így sem tudunk egyszerre az összes csapatnak magyarázni. 
Azért, hogy egy gyereknek se kelljen óra elején abban a pár percben sem unatkozni, amíg a többi csapatnak magyarázunk, előszeretettel használjuk ezeket a játékokat. (Amiket amúgy a gyerekek imádnak.) 
Egyébként óra közben is elő szoktak kerülni, amikor egy csapat végez egy játékkal, visszahozzák azt a kupacba és észreveszik, hogy épp minden játékmester foglalt. Sőt, az utolsó megtanult játék után is nagyon hasznosak tudnak lenni, amikor már csak pár perc maradt az órából, de még olyan jó lenne játszani egyet. 

Játszunk a játékokkal, elolvassuk a játékszabályokat, kipakoljuk, megtanítjuk, kérdezünk, kérdeznek, eleresztjük a kezüket és hátralépünk, jöhet a következő csapat egy másik játékkal, majd a harmadik előtt még visszanézünk az elsőhöz.
Ez a mi munkánk. 
Ezen kívül persze cipeljük a játékokat, bújjuk a táblázatokat, szabálymodósításokat memorizálunk, megnyitjuk és lezárjuk az órát, rövid játékokat tanítunk frontálisan, nyulakat számolunk, beosztjuk a csapatokat, néha kicsit fegyelmezünk, elveszett alkatrészeket keresünk (szerencsére nem túl gyakran). 
Büszkén mondhatjuk, hogy az elmúlt években egy remek csapat lettünk, a ’23-24-es évadra pedig Blanka, Fanni, Kata, Mariann és Janka mellé csatlakozott Emese, Gábor, Virág és Anna isItt olvashattok többet rólunk, és hogy mit szeretünk a legjobban a társasjátékórákban.